۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
کد خبر: 398573

دکتر بهاءالدین اسکندری

قداست قلم در آموزه‌های دین

درباره ارزش و اهمیت قلم در آموزه‌های دینی ما همین بس که یکی از سوره‌های قرآن کریم به آن اختصاص یافته و خدای متعال در ابتدای این سوره بر قلم و آنچه می‌نویسند، سوگند یاد کرده است.
اساساً از منظر قرآن، قلم نماد تفکر و آگاهی بشر است و سوگند خدای متعال به آن و همچنین نوشته، آن را مقدس کرده و بخصوص به نوشتن حرمت خاصی بخشیده است.
درباره اهمیت فوق العاده قلم و نوشته در اسلام باید به کلام و سیره نورانی رسول الله(صلی الله علیه و آله) اشاره کنیم که در زمانه‌ای که همه هدف اسلام در مقابله با کفار و منافقین و مشرکین، بسیج توده‌ها و ترویج فرهنگ جهاد بود، حضرت فرمودند: «مِداد العلماء أفضل من دماء الشهدا»
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نیز می‌فرمایند: «عقل نویسنده در قلم اوست» که این سخن مولا بدان معناست که قلم و عقلانیت و هدایت بشری چه ارتباط تنگاتنگی می‌توانند با هم داشته باشند و اینکه نویسندگان و صاحبان قلم نقش کلیدی در شکل گیری تمدن و فرهنگ بشری از دیرباز تاکنون برعهده
 داشته اند.
با توجه به اینکه ارزش و فضیلت هر قلم به پیام و نوشته آن بستگی دارد، بنابراین اگر درخت قلم ریشه اش در تعهد و تدین افراد باشد، میوه‌ای شیرین به بار خواهد آورد که در هدایت انسان‌ها حرف نخست را می‌زند.
حضرت امام خمینی(ره) در همین باره می‌فرمایند: «قلمی فایده دارد که بیدارگر توده‌های مردم باشد.»
این فرمایش حکیمانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بی گمان تاکیدی بر این موضوع است که حقگویی و هدایتگری رسالت اصلی اهل قلم در جامعه اسلامی است.
در کنار مسأله تعهد و تدین باید به مهارت و ذوق و سلیقه صاحب قلم نیز اشاره کرد که در جذابیت قلم او بسیار مؤثر است، بخصوص در زمانه ما که به تعبیر یکی از نویسندگان، دوران بی حوصلگی است، این ذوق و مهارت اگر با خلاقیت و نیازسنجی در جامعه توأم شود، می‌تواند در جلب توجه همگان مؤثر و مفید
واقع شود.
به اعتقاد بنده، یکی از مباحث بسیار مهم و راهگشا در عرصه قلم و نویسندگی، هنر استفاده از قالب‌های جذاب است و اینکه با این حال توجه کافی به محتوای اثر صورت گیرد.
در این میان توجه به بحث آموزش و بخصوص مطالعه آثار گرانسنگ ایرانی و خارجی بویژه در حوزه ادبیات و علوم انسانی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، البته به شرط آنکه ما را به واسطه دچار شدن به حاشیه‌های بیش از حد از هدف اصلی خویش غافل نکند.
در هر صورت آنچه مهم است، صاحبان قلم بویژه نسل جوان علاقه مند به فعالیت در این حوزه حساس بدانند، این است که اولاً همان طور که گفته شد، آگاه باشند که قلم در آموزه‌های دینی ما قداست ویژه‌ای دارد و این مهم می‌طلبد که با تعهد ایمانی با آن مواجه شده و از آن استفاده کنیم و ثانیاً هم اینکه در کنار تعهد به تقویت بُعد تخصصی و مهارتی خود برای اثرگذاری بهتر بر مخاطب توجه لازم را داشته باشیم که ان شاءالله با ممزوج شدن این دو می‌توان قلب‌ها و اندیشه‌ها را متوجه معارف بلند اسلامی و الهی کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.